A magyar motorkerkpr gyrts rvid trtnete:
A magyar motorkerkpr-ipar sok vtizedes mltra tekint vissza. A felszabaduls utn a korbbi tapasztalatok felhasznlsval elkszltek a 100-as , a 125-s , a 250-es Csepelek, az 1950-es vek msodik felben pedig megjelentek a kzkedvelt robogk is. A hatvanas vek kzepig ,szinte mdosts nlkl gyrtott "nagy" T5-s Pannonia utn 1966 -ban megjelent a P10-es tmeneti szria. Innen csak pr lps az 1967 vgn bemutatott P20-as. Az elsõ vevõk 1968 teln vehettk birtokukba a rendkvl frge tsebessges modellt. Alighogy megindult a sorozatgyrts, mris j terveket szvgettek s valstottak meg a kisrleti mûhelyben. Ezek egyrszt a fut tpus "csiszolsra", msrszt alapvetõ mdostsokra vonatkoztak. gy jtt ltre a "flbevgott" P 175, ami valjban a P20 aljra s fele forgattystengelyre plt ,s 175 ccm-es hengerrel 14 LE-t teljestett. A hasonl mdon felptett ,kt hengeres , 324 ccm-es P 350 tpusjelzsû motor 7000-es fordulaton 32 LE-t rt el. A nagyremnyû , korszerû , dinamikus P-sorozat megjelense ,egyttal a hazai motorkerkpr-ipar hattydala is volt. Ugyanis 1975-ben , kzponti intzkedsre , megsznt a motorkerkpr-gyrts Magyarorszgon...
|
Pannnia TL (1954-1955)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 10 LE
Max.sebessg: 100 km/h
Fogyaszts: 3.6 l/100km |
|
Pannnia TLT (1957-1958)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 12 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km |
|
Pannnia TLF/59 (1958-1959)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 11 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km |
|
Pannnia TLF (1959-1961)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 14 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km |
Pannnia T1/T2 (1961-1964)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 14 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km
|
Pannnia TLB/T3/T4 (1960-1962)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 14 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km |
|
Pannnia T5 (1964-1975)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 15-16 LE
Max.sebessg: 110-115 km/h
Fogyaszts: 4-4.2 l/100km |
|
Pannnia T5 H (1967-1975)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 15-16 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km |
|
Pannnia T6 (1964-1967)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 16 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: 4.2 l/100km |
|
Pannnia T7 (1964-1967)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 17 LE
Max.sebessg: 118 km/h
Fogyaszts: 4.5 l/100km |
|
Pannnia T8 (1964-196?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18 LE
Max.sebessg: ? km/h
Fogyaszts: ? l/100km |
|
Pannnia T9 (196?-196?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18 LE
Max.sebessg: 120 km/h
Fogyaszts: 4.2 l/100km |
|
Pannnia P10 (1967-1973)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 16 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km |
|
Pannnia P10 H (1967-1973)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4-4.2 l/100km |
|
Pannnia P8 (196?-197?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 20 LE
Max.sebessg: 120 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km |
|
Pannnia P9 (196?-197?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18.5 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: ? l/100km |
|
Pannnia P20 (1968-1973)
Hengerek szma: 2
Henger rtartalom: 246 ccm
Teljestmny: 23 LE
Max.sebessg: 130 km/h
Fogyaszts: 4.5 l/100km |
|
Pannnia P21 (1973-1975)
Hengerek szma: 2
Henger rtartalom: 246 ccm
Teljestmny: 20-22 LE
Max.sebessg: 120 km/h
Fogyaszts: 4.3 l/100km |
|
Pannnia P12 (1974-1975)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 16.5 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km |
PANNNIA TL (msodik szris)
A kunhegyesi III. Nagy Bumm-on tallkoztunk a kvetkezõkben bemutatsra kerlõ 2. szris TL Pannnival s tulajdonosval.
Amint a fotkbl is jl kivehetõ egy kimondottan j llapot, kzel eredeti s legfõkpp nem vitrinben tartott mocijval, lbon rkezett tulajdonosa a tallkozra. A motor llapota jl tkrzi, a majd' mindennapi hasznlatot, mely szerintem nem felttlenl htrny mg egy ilyen koros gp esetben sem.
A cmbõl is kiderl, hogy a nevezett tpusnak kt vltozata kerlt a hazai piacra. Az elsõ szria a bemutatsra kerlõ gptõl legfõkpp a nyereg s a hts srvdõ kialaktsban tr el. Ezt a "sportos" s knyelmetlen megoldst vltotta fel a kpeken lthat, a ksõbbi tpusokra is jellemzõ kialakts.
A fotkon lthat mocin a legszembetûnõbb eredetisget rintõ hinyossg a htslmpa, melynek alkalmazsa a mindennapi hasznlatban elkerlhetetlen.
Kis tpus ismertetõ:1954. j tpus motorkerkpr kerlt forgalomba. Ezzel j korszak kezdõdtt a hazai motorkerkpr gyrts trtnetben, a Pannnik korszaka.
A korabeli dokumentumok a kvetkezõ neveken emltik a tpust:
- Csepel De Luxe 250
- Csepel Pannnia 250 cm3 TL
- Pannnia
A "TL" betûk jelentse "teleszkp-lengõvilla" jellsre szolglt (?). A TL tpus a 250-es Csepel jelentõsen tovbbfejlesztett vltozata. Az elõdbõl mindssze a motorblokk s a kipufogk maradtak meg, de megjegyzendõ, hogy a kuplung meghajtsa a fogaskerekes tttelrõl 3/8"-os lncra vltozott. Ebbõl addan - a fõtengely forgsirny vltozsa miatt - a lendkerkmgnes sem csereszabatos a megelõzõ tpusokkal.
Mûszaki adatok:Ternai Z..: A MOTORKERKPR (1958.)
Gyrtmny: |
Csepel |
Jelzse: |
De Luxe 250 |
Motor rendszere: |
Kttemû |
Hengerek szma: |
1 |
Furat: |
68 mm |
Lket: |
68 mm |
Hengerûrtartalom: |
246 cm3 |
Sûrtsi viszony: |
6,8:1 |
Teljestmny: |
10 LE |
Motorba val gyertya: |
Ignis N5 |
Motor olajzsi rendszere: |
Keverk, 1:20 |
Sebessgvlts: |
Lbbal |
Sebessg fokozatok szma: |
4 |
tttel a motor s a kerk kztt: |
1:17,9 1:10,8 1:8,16 1:6,2 |
Elsõ kerk rugzsa: |
Teleszkp |
Hts kerk rugzsa: |
Teleszkp (? Lengõvilla) |
Gumimret: |
3,25x19 |
Benzintartly ûrtartalma: |
15 l (? >18 l) |
Slya: |
126 kg |
Legnagyobb sebessg: |
100 km/ |
zemanyagfogyaszts 100 km-re: |
3,5 l |
Egy LE-re esõ sly: |
20 kg |
Literteljestmny: |
40,2 LE | |
PANNONIA TL, 247 cm3, 1955 |

|
Mr megnnepeltk a PANNONIA mrkanv bevezetsnek flszzados vforduljt. A Csepeli Motorkerkprgyr tartalmas s sikeres felnttkornak kezdett jelentette 1954-ben az els PANNONIA tpus, a TL (teleszkp/lengvilla) gyrtsba vtele. Ez a modell mg sok rszletet megrztt eldjtl, a Csepel 250-tl. A tengelykapcsol meghajtst fogaskerkrl lncra cserltk, de a cseh gyrtmny Jikov porlaszt mg maradt. gy a motor teljestmnye is alig vltozott, 10,5 lert adott le 4600/min fordulaton. Ez kereken 100 km/ra vgsebessg elrsre volt elegend. A gp vzszerkezete a kezdeti hibk elhrtst kveten olyan strapabrnak s megbzhatnak sikerlt, hogy hossz veken t vltozatlan formban hasznostottk a tovbbi tpusvltozatokban. Az els idben a PANNONIA TL modell mg Csepel De Luxe matrickkal kerlt forgalomba.

|
PANNONIA TLT, 247 cm3, 1957 |

|
A TL-alaptpus els lnyeges tovbbfejlesztsi llomsa a TLT-tpusvltozat gyrtsba vtele volt. Itt a msodik T-bet a hts meghajtlnc tokozott voltra utal, melyet a hts himba megfelel kialaktsval rtek el s melyre az akkori lncminsgek mellett igen nagy szksg volt. A motorkerkpr hasznlati komfortjt javtotta a ktoldali, eszttikus formj szerszmdoboz, kzlk egyik a 6-voltos akkumultort rejtette magban. Az import szerelvnyek kivltsnak fontos llomsai voltak a hazai gyrtmny, Amal-rendszer karburtor s a korbbi Hella fnyszrt helyettest, szintn hazai AVF termk.
|
PANNONIA TL-250F, 247 cm3, 1958 |

|
Az 1958-tl gyrtott TLF vltozatnl (F=fejlesztett) a lnyeges elrelps a motor teljestmnynek javtsa volt 14 LE-re. A TLF volt a csepeliek legnagyobb darabszmban gyrtott tpusvltozata, exportra (elssorban a szovjet piacra) is sok kerlt bellk. A negyedmillis PANNONIA sorszm megjelense is ehhez a tpushoz kapcsoldik, mely 1963-ban kerlt le a gyrtsorrl. A TLF tpusjells valjban nem azonos tpusvltozatot takar, az rtkestsi helytl s a gyr bels lpseitl fggen eltr kivitel gpekkel tallkozhatunk. 1961-tl bevezetsre kerlt a T1 tpusjells hasznlata is, mely ksbb tovbbi tagokkal (T6, T7, T8, T9) folytatdott. Lnyeges llomsa volt az F-fejlesztseknek a 27 mm-es, hazai gyrts karburtorok bevezetse, mely az Egri Finomszerelvnygyrban hosszabb idre megalapozta motorkerkpr karburtorok megfelel minsg gyrtst.
PANNONIA TL-250/B, 247 cm3, 1962 |

|
Hosszas bels vitk utn, ignyes luxusvltozatknt kszlt el 1958-ban a TLT tpus teljesen burkolt vltozata, a TLB modell a Csepeli Motorkerkprgyrban. Megfelel sznkombincival eszttikus ltvnyt mutatott, a motoros s utasa kls vdelmn ugyanakkor nem sokat segtett. Emiatt s a magasabb r miatt a teljes gyrtsi darabszm alig haladta meg a hromezer pldnyt. A burkolt Pannonia elsdlegesen az akkori NDK (Nmet Demokratikus Kztrsasg) piacra kszlt, gy tartalmazta az ott ignyelt motorikus fejlesztseket, pldul a korbban ltalnosan hasznlt lendkerkmgnes lecserlst 60 wattos, egyenram dinamra. A nagyobb motorteljestmny elrst a TLF tpusnl idkzben bevezetett 27 mm-es, dstszivattys karburtor alkalmazsa is segtette.
| |
PANNONIA T5, 247 cm3, 1968 |

|
Kls formban s szerkezeti rszletekben is tbb jdonsgot hoztak a Csepeli Motorkerkprgyrban 1964-tl gyrtott T5 (s az azt kvet) tpusvltozatok. A motorok teljestmnye az intenzv fejlesztmunknak ksznheten 16 (ksbb 18) LE-re ntt, lnyeges fordulatszm nvels nlkl. A kisebb mret ( 160 mm) kerkagy-fkdob konstrukcis kialaktsa lehetv tette a sokkal biztonsgosabb, egyenes fej kllk alkalmazst. A hts rugstagok elfesztst kt fokozatban llthatv tettk, igazodva a motorkerkpr egy- illetve ktszemlyes terhelshez. A T5 s ksr tpusvltozatai az 1964-es gyrtsbevezetstl a gyr bezrsig terjed tz v sorn a termelsi volumen tlnyom hnyadt alkottk. Az ves gyrtsi darabszm nemegyszer meghaladta a 30 ezer motorkerkprt.
|
PANNONIA T5-H, 247 cm3, 1970 |

|
Fontos elrelpst jelentett a hatvanas vek msodik felben a csepeli motorkerkproknl a motor zajkibocstsnak cskkentse. A klfldi elrsokat kvetve a hazai tpus-jvhagysi elrsok is szigorodtak, ktelezv lett a zajszint minstse is. Kemny fejlesztsi munkt ignyelt a kttemeknl oly fontos dinamikus feltlts eredmnyeinek megrzse mellett egyrszt a kipufogsi zaj jelents cskkentse, msrszt a szvszaj-tompt hasznlatnak bevezetse. A "H" (halk) kiegszt betjells mindezek alkalmazsra utal itt s egyb csepeli tpusvltozatoknl is.
|
PANNONIA P10, 247 cm3, 1967 |

|
A Csepeli Motorkerkprgyr fejleszti a kthengeres P20-as modellel prhuzamosan, annak tapasztalataira s egyes alkatrszeire alapozva, 1966-ban dolgoztk ki a P10 jelzs tpusvltozatot, amely a korbbi egyhengeres modellek (T5, stb.) tpusok utdjaknt volt hivatott a P20 egyhengeres "testvreknt" a piacon megjelenni. A nvelt htbordzat hengerekkel, a srtsi arnytl fggen 16 ill. 18 LE teljestmnyt lehetett elrni, mely 110-115 km/ vgsebessg elrst tette lehetv. A bevezetett mdostsok inkbb csak a motorkerkpr eszttikai megjelensre, pldul a benzintartly formja, szortkoztak. Az 1973-ig tart sorozatgyrts keretben tbb, mint 40 ezer P10-es motorkerkpr hagyta el a csepeli gyrat, dnt tbbsgk hazai piacon tallt gazdra.
|
PANNONIA P10H, 247 cm3, 1973 |

|
A tpusjel kiegszt H-betje egyszeren a "halk" sz rvidtse, a modell azokban a szerkezeti rszletekben klnbzik a P10-es alaptpustl, melyek a hatsgi elrsokban akkor rvnyes maximlis zajszint elrst tettk lehetv. A vltozott szerkezet kipufogdobok mellett alapvet fontossg a szerszmdoboz "felldozsval" kialaktott szvszaj-tompt bevezetse volt. A zajszint mrse ugyanis gyors gzads kzben trtnt, melyre a csak lgszrvel szerelt motorok intenzv zajnvekedssel reagltak. A zajcskkents hatkony eszkzeinek a teljestmny cskkensben mrhet ra volt, ez azonban szmotteven nem rontotta le a motorkerkpr jellemzit (vgsebessg, fogyaszts).
|
PANNONIA P12, 247 cm3, 1974 |

|
A csepeli gyr egyhengeres tpussorozatnak utols tagja volt a P12 jellst visel modell, clja a T5H s a P10H modellek levltsa volt, elssorban a gyr fennmaradsi eslyeinek javtsa rdekben. Egyes szerkezeti rszleteit tovbb egysgestettk a P20 tpusval, pldul 18"-os kereket kapott ell-htul egyarnt s mr nagyobb hnyadban ptettek be manyag alkatrszeket. A motorok eszttikai megjelense, ksznheten a dsabb krmozsnak s a sznes (elssorban mlysrga) lakkozsnak, lnyegesen kedvezbb volt eldeinl. A tpus bevezetsnek, mely egyben a gyrts utols ve is volt, kzel 5000 pldnyt gyrtottak belle. Megjegyezzk, hogy klnsen gyors fejlesztsi munkval mg elkszlt az utols utni tpus, a P11 mintadarabja is, ennek gyrtsba vtelre - a csepeli vllalat tevkenysgnek felsbb utastsra trtnt beszntetse miatt - mr nem kerlhetett sor.
|
PANNONIA P20, 246 cm3, 1970 |

|
A csepeliek s valamennyi motort szeret bszkesge volt s maradt ez a tpus. A hatvanas vek msodik felben trtnt nagylptk s egyben utols tpusvlts eredmnye egy kthengeres, 20 LE feletti teljestmny, tsebessges, 120 km/rt meghalad vgsebessg modell lett. A motorkerkpr jellemzi mindenben megfeleltek az akkori technikai sznvonalat meghatroz japn mrcnek, jllehet a gpek teljes egszben hazai beszlltk termkeibl lltak ssze, ami sok esetben rendkvli feladat el lltotta a fejlesztsrt s gyrtsrt felelsket. Sem a hazai, sem a krnyez "barti" orszgok trsadalmi-gazdasgi adottsgai akkoriban nem voltak sszhangban az igen korszer konstrukci s technika mindennapos hasznlatval, ezrt a vllalat szmra egyre nehezebb vlt a tpus sorozatgyrtmnyknt piacon tartsa. A teljes gyrtsi darabszm nem rte el a ht s flezres mennyisget. |
PANNONIA P21, 246 cm3, 1974 |

|
1973-ban, teht a gyr utols veiben kszlt el Csepelen a sikeres P20 modell fejlesztett vltozata, a P21-es tpus. A fontosabb mdostsok a hajtrudak fels csapgyazsnak tgrgsre vltoztatsra, a teleszkpvilla olajfolysnak megszntetsre (s egyben gumiharmoniks kialaktsra), a sebessgmr klnll elhelyezsre s a vzszerkezet szilrdsgnak javtsra terjedtek ki. Tks piaci export cljra "Luxus" vltozat is kszlt a P21-bl. Ennl a tpusnl mr olyan szerelvnyek is megjelentek, mint a kormnyon elhelyezett irnyjelzk, a fordulatszmmr, az oldaltskk s a buksvd cs. A P21 tpus gyrtsi mennyisge 1973-74 vekben sszesen ngyezer darab volt.
|

|
A Pannonik utols nyilvnos szereplse 1974 mjus elsejn: ell kzpen a P20-asok elkpzelt utdja, a P24-es modell, fent a pdiumon az egyhengeres utd, a P11 egyetlen mintagpe | |