A magyar motorkerékpár gyártás rövid története:
A magyar motorkerékpár-ipar sok évtizedes múltra tekint vissza. A felszabadulás után a korábbi tapasztalatok felhasználásával elkészültek a 100-as , a 125-ös , a 250-es Csepelek, az 1950-es évek második felében pedig megjelentek a közkedvelt robogók is. A hatvanas évek közepéig ,szinte módosítás nélkül gyártott "nagy" T5-ös Pannonia után 1966 -ban megjelent a P10-es átmeneti széria. Innen csak pár lépés az 1967 végén bemutatott P20-as. Az elsõ vevõk 1968 telén vehették birtokukba a rendkívül fürge ötsebességes modellt. Alighogy megindult a sorozatgyártás, máris új terveket szövögettek és valósítottak meg a kisérleti mûhelyben. Ezek egyrészt a futó típus "csiszolására", másrészt alapvetõ módosításokra vonatkoztak. Így jött létre a "félbevágott" P 175, ami valójában a P20 aljára és fele forgattyústengelyére épült ,és 175 ccm-es hengerrel 14 LE-t teljesített. A hasonló módon felépített ,két hengeres , 324 ccm-es P 350 típusjelzésû motor 7000-es fordulaton 32 LE-t ért el. A nagyreményû , korszerû , dinamikus P-sorozat megjelenése ,egyúttal a hazai motorkerékpár-ipar hattyúdala is volt. Ugyanis 1975-ben , központi intézkedésre , megszünt a motorkerékpár-gyártás Magyarországon...
|
Pannónia TL (1954-1955)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 10 LE
Max.sebesség: 100 km/h
Fogyasztás: 3.6 l/100km |
|
Pannónia TLT (1957-1958)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 12 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 3.8 l/100km |
|
Pannónia TLF/59 (1958-1959)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 11 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 3.8 l/100km |
|
Pannónia TLF (1959-1961)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 14 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 3.8 l/100km |
Pannónia T1/T2 (1961-1964)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 14 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 4 l/100km
|
Pannónia TLB/T3/T4 (1960-1962)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 14 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 4 l/100km |
|
Pannónia T5 (1964-1975)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 15-16 LE
Max.sebesség: 110-115 km/h
Fogyasztás: 4-4.2 l/100km |
|
Pannónia T5 H (1967-1975)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 15-16 LE
Max.sebesség: 115 km/h
Fogyasztás: 3.8 l/100km |
|
Pannónia T6 (1964-1967)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 16 LE
Max.sebesség: 115 km/h
Fogyasztás: 4.2 l/100km |
|
Pannónia T7 (1964-1967)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 17 LE
Max.sebesség: 118 km/h
Fogyasztás: 4.5 l/100km |
|
Pannónia T8 (1964-196?)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 18 LE
Max.sebesség: ? km/h
Fogyasztás: ? l/100km |
|
Pannónia T9 (196?-196?)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 18 LE
Max.sebesség: 120 km/h
Fogyasztás: 4.2 l/100km |
|
Pannónia P10 (1967-1973)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 16 LE
Max.sebesség: 115 km/h
Fogyasztás: 4 l/100km |
|
Pannónia P10 H (1967-1973)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 18 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 4-4.2 l/100km |
|
Pannónia P8 (196?-197?)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 20 LE
Max.sebesség: 120 km/h
Fogyasztás: 4 l/100km |
|
Pannónia P9 (196?-197?)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 18.5 LE
Max.sebesség: 115 km/h
Fogyasztás: ? l/100km |
|
Pannónia P20 (1968-1973)
Hengerek száma: 2
Henger ürtartalom: 246 ccm
Teljesítmény: 23 LE
Max.sebesség: 130 km/h
Fogyasztás: 4.5 l/100km |
|
Pannónia P21 (1973-1975)
Hengerek száma: 2
Henger ürtartalom: 246 ccm
Teljesítmény: 20-22 LE
Max.sebesség: 120 km/h
Fogyasztás: 4.3 l/100km |
|
Pannónia P12 (1974-1975)
Hengerek száma: 1
Henger ürtartalom: 247 ccm
Teljesítmény: 16.5 LE
Max.sebesség: 110 km/h
Fogyasztás: 4 l/100km |
PANNÓNIA TL (második szériás)
A kunhegyesi III. Nagy Bumm-on találkoztunk a következõkben bemutatásra kerülõ 2. szériás TL Pannóniával és tulajdonosával.
Amint a fotókból is jól kivehetõ egy kimondottan jó állapotú, közel eredeti és legfõképp nem vitrinben tartott mocijával, lábon érkezett tulajdonosa a találkozóra. A motor állapota jól tükrözi, a majd' mindennapi használatot, mely szerintem nem feltétlenül hátrány még egy ilyen koros gép esetében sem.
A címbõl is kiderül, hogy a nevezett típusnak két változata került a hazai piacra. Az elsõ széria a bemutatásra kerülõ géptõl legfõképp a nyereg és a hátsó sárvédõ kialakításában tér el. Ezt a "sportos" és kényelmetlen megoldást váltotta fel a képeken látható, a késõbbi típusokra is jellemzõ kialakítás.
A fotókon látható mocin a legszembetûnõbb eredetiséget érintõ hiányosság a hátsólámpa, melynek alkalmazása a mindennapi használatban elkerülhetetlen.
Kis típus ismertetõ:1954. Új típusú motorkerékpár került forgalomba. Ezzel új korszak kezdõdött a hazai motorkerékpár gyártás történetében, a Pannóniák korszaka.
A korabeli dokumentumok a következõ neveken említik a típust:
- Csepel De Luxe 250
- Csepel Pannónia 250 cm3 TL
- Pannónia
A "TL" betûk jelentése "teleszkóp-lengõvilla" jelölésére szolgált (?). A TL típus a 250-es Csepel jelentõsen továbbfejlesztett változata. Az elõdbõl mindössze a motorblokk és a kipufogók maradtak meg, de megjegyzendõ, hogy a kuplung meghajtása a fogaskerekes áttételrõl 3/8"-os láncra változott. Ebbõl adódóan - a fõtengely forgásirány változása miatt - a lendkerékmágnes sem csereszabatos a megelõzõ típusokkal.
Mûszaki adatok:Ternai Z..: A MOTORKERÉKPÁR (1958.)
Gyártmány: |
Csepel |
Jelzése: |
De Luxe 250 |
Motor rendszere: |
Kétütemû |
Hengerek száma: |
1 |
Furat: |
68 mm |
Löket: |
68 mm |
Hengerûrtartalom: |
246 cm3 |
Sûrítési viszony: |
6,8:1 |
Teljesítmény: |
10 LE |
Motorba való gyertya: |
Ignis N5 |
Motor olajzási rendszere: |
Keverék, 1:20 |
Sebességváltás: |
Lábbal |
Sebesség fokozatok száma: |
4 |
Áttétel a motor és a kerék között: |
1:17,9 1:10,8 1:8,16 1:6,2 |
Elsõ kerék rugózása: |
Teleszkóp |
Hátsó kerék rugózása: |
Teleszkóp (? Lengõvilla) |
Gumiméret: |
3,25x19 |
Benzintartály ûrtartalma: |
15 l (? >18 l) |
Súlya: |
126 kg |
Legnagyobb sebesség: |
100 km/ó |
Üzemanyagfogyasztás 100 km-re: |
3,5 l |
Egy LE-re esõ súly: |
20 kg |
Literteljesítmény: |
40,2 LE | |
PANNONIA TL, 247 cm3, 1955 |
|
Már megünnepeltük a PANNONIA márkanév bevezetésének félszázados évfordulóját. A Csepeli Motorkerékpárgyár tartalmas és sikeres felnőttkorának kezdetét jelentette 1954-ben az első PANNONIA típus, a TL (teleszkóp/lengővilla) gyártásba vétele. Ez a modell még sok részletet megőrzött elődjétől, a Csepel 250-től. A tengelykapcsoló meghajtását fogaskerékről láncra cserélték, de a cseh gyártmányú Jikov porlasztó még maradt. Így a motor teljesítménye is alig változott, 10,5 lóerőt adott le 4600/min fordulaton. Ez kereken 100 km/óra végsebesség elérésére volt elegendő. A gép vázszerkezete a kezdeti hibák elhárítását követően olyan strapabírónak és megbízhatónak sikerült, hogy hosszú éveken át változatlan formában hasznosították a további típusváltozatokban. Az első időben a PANNONIA TL modell még Csepel De Luxe matricákkal került forgalomba.
|
PANNONIA TLT, 247 cm3, 1957 |
|
A TL-alaptípus első lényeges továbbfejlesztési állomása a TLT-típusváltozat gyártásba vétele volt. Itt a második T-betű a hátsó meghajtólánc tokozott voltára utal, melyet a hátsó himba megfelelő kialakításával értek el és melyre az akkori láncminőségek mellett igen nagy szükség volt. A motorkerékpár használati komfortját javította a kétoldali, esztétikus formájú szerszámdoboz, közülük egyik a 6-voltos akkumulátort rejtette magában. Az import szerelvények kiváltásának fontos állomásai voltak a hazai gyártmányú, Amal-rendszerű karburátor és a korábbi Hella fényszórót helyettesítő, szintén hazai AVF termék.
|
PANNONIA TL-250F, 247 cm3, 1958 |
|
Az 1958-tól gyártott TLF változatnál (F=fejlesztett) a lényeges előrelépés a motor teljesítményének javítása volt 14 LE-re. A TLF volt a csepeliek legnagyobb darabszámban gyártott típusváltozata, exportra (elsősorban a szovjet piacra) is sok került belőlük. A negyedmilliós PANNONIA sorszám megjelenése is ehhez a típushoz kapcsolódik, mely 1963-ban került le a gyártósorról. A TLF típusjelölés valójában nem azonos típusváltozatot takar, az értékesítési helytől és a gyár belső lépéseitől függően eltérő kivitelű gépekkel találkozhatunk. 1961-től bevezetésre került a T1 típusjelölés használata is, mely később további tagokkal (T6, T7, T8, T9) folytatódott. Lényeges állomása volt az F-fejlesztéseknek a 27 mm-es, hazai gyártású karburátorok bevezetése, mely az Egri Finomszerelvénygyárban hosszabb időre megalapozta motorkerékpár karburátorok megfelelő minőségű gyártását.
PANNONIA TL-250/B, 247 cm3, 1962 |
|
Hosszas belső viták után, igényes luxusváltozatként készült el 1958-ban a TLT típus teljesen burkolt változata, a TLB modell a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Megfelelő színkombinációval esztétikus látványt mutatott, a motoros és utasa külső védelmén ugyanakkor nem sokat segített. Emiatt és a magasabb ár miatt a teljes gyártási darabszám alig haladta meg a háromezer példányt. A burkolt Pannonia elsődlegesen az akkori NDK (Német Demokratikus Köztársaság) piacára készült, így tartalmazta az ott igényelt motorikus fejlesztéseket, például a korábban általánosan használt lendkerékmágnes lecserélését 60 wattos, egyenáramú dinamóra. A nagyobb motorteljesítmény elérését a TLF típusnál időközben bevezetett 27 mm-es, dúsítószivattyús karburátor alkalmazása is segítette.
| |
PANNONIA T5, 247 cm3, 1968 |
|
Külső formában és szerkezeti részletekben is több újdonságot hoztak a Csepeli Motorkerékpárgyárban 1964-től gyártott T5 (és az azt követő) típusváltozatok. A motorok teljesítménye az intenzív fejlesztőmunkának köszönhetően 16 (később 18) LE-re nőtt, lényeges fordulatszám növelés nélkül. A kisebb méretű ( 160 mm) kerékagy-fékdob konstrukciós kialakítása lehetővé tette a sokkal biztonságosabb, egyenes fejű küllők alkalmazását. A hátsó rugóstagok előfeszítését két fokozatban állíthatóvá tették, igazodva a motorkerékpár egy- illetve kétszemélyes terheléséhez. A T5 és kísérő típusváltozatai az 1964-es gyártásbevezetéstől a gyár bezárásáig terjedő tíz év során a termelési volumen túlnyomó hányadát alkották. Az éves gyártási darabszám nemegyszer meghaladta a 30 ezer motorkerékpárt.
|
PANNONIA T5-H, 247 cm3, 1970 |
|
Fontos előrelépést jelentett a hatvanas évek második felében a csepeli motorkerékpároknál a motor zajkibocsátásának csökkentése. A külföldi előírásokat követve a hazai típus-jóváhagyási előírások is szigorodtak, kötelezővé lett a zajszint minősítése is. Kemény fejlesztési munkát igényelt a kétüteműeknél oly fontos dinamikus feltöltés eredményeinek megőrzése mellett egyrészt a kipufogási zaj jelentős csökkentése, másrészt a szívászaj-tompító használatának bevezetése. A "H" (halk) kiegészítő betűjelölés mindezek alkalmazására utal itt és egyéb csepeli típusváltozatoknál is.
|
PANNONIA P10, 247 cm3, 1967 |
|
A Csepeli Motorkerékpárgyár fejlesztői a kéthengeres P20-as modellel párhuzamosan, annak tapasztalataira és egyes alkatrészeire alapozva, 1966-ban dolgozták ki a P10 jelzésű típusváltozatot, amely a korábbi egyhengeres modellek (T5, stb.) típusok utódjaként volt hivatott a P20 egyhengeres "testvéreként" a piacon megjelenni. A növelt hűtőbordázatú hengerekkel, a sűrítési aránytól függően 16 ill. 18 LE teljesítményt lehetett elérni, mely 110-115 km/ó végsebesség elérést tette lehetővé. A bevezetett módosítások inkább csak a motorkerékpár esztétikai megjelenésére, például a benzintartály formája, szorítkoztak. Az 1973-ig tartó sorozatgyártás keretében több, mint 40 ezer P10-es motorkerékpár hagyta el a csepeli gyárat, döntő többségük hazai piacon talált gazdára.
|
PANNONIA P10H, 247 cm3, 1973 |
|
A típusjel kiegészítő H-betűje egyszerűen a "halk" szó rövidítése, a modell azokban a szerkezeti részletekben különbözik a P10-es alaptípustól, melyek a hatósági előírásokban akkor érvényes maximális zajszint elérését tették lehetővé. A változott szerkezetű kipufogódobok mellett alapvető fontosságú a szerszámdoboz "feláldozásával" kialakított szívászaj-tompító bevezetése volt. A zajszint mérése ugyanis gyors gázadás közben történt, melyre a csak légszűrővel szerelt motorok intenzív zajnövekedéssel reagáltak. A zajcsökkentés hatékony eszközeinek a teljesítmény csökkenésében mérhető ára volt, ez azonban számottevően nem rontotta le a motorkerékpár jellemzőit (végsebesség, fogyasztás).
|
PANNONIA P12, 247 cm3, 1974 |
|
A csepeli gyár egyhengeres típussorozatának utolsó tagja volt a P12 jelölést viselő modell, célja a T5H és a P10H modellek leváltása volt, elsősorban a gyár fennmaradási esélyeinek javítása érdekében. Egyes szerkezeti részleteit tovább egységesítették a P20 típuséval, például 18"-os kereket kapott elöl-hátul egyaránt és már nagyobb hányadban építettek be műanyag alkatrészeket. A motorok esztétikai megjelenése, köszönhetően a dúsabb krómozásnak és a színes (elsősorban mélysárga) lakkozásnak, lényegesen kedvezőbb volt elődeinél. A típus bevezetésének, mely egyben a gyártás utolsó éve is volt, közel 5000 példányt gyártottak belőle. Megjegyezzük, hogy különösen gyors fejlesztési munkával még elkészült az utolsó utáni típus, a P11 mintadarabja is, ennek gyártásba vételére - a csepeli vállalat tevékenységének felsőbb utasításra történt beszüntetése miatt - már nem kerülhetett sor.
|
PANNONIA P20, 246 cm3, 1970 |
|
A csepeliek és valamennyi motort szerető büszkesége volt és maradt ez a típus. A hatvanas évek második felében történt nagyléptékű és egyben utolsó típusváltás eredménye egy kéthengeres, 20 LE feletti teljesítményű, ötsebességes, 120 km/órát meghaladó végsebességű modell lett. A motorkerékpár jellemzői mindenben megfeleltek az akkori technikai színvonalat meghatározó japán mércének, jóllehet a gépek teljes egészében hazai beszállítók termékeiből álltak össze, ami sok esetben rendkívüli feladat elé állította a fejlesztésért és gyártásért felelősöket. Sem a hazai, sem a környező "baráti" országok társadalmi-gazdasági adottságai akkoriban nem voltak összhangban az igen korszerű konstrukció és technika mindennapos használatával, ezért a vállalat számára egyre nehezebbé vált a típus sorozatgyártmányként piacon tartása. A teljes gyártási darabszám nem érte el a hét és félezres mennyiséget. |
PANNONIA P21, 246 cm3, 1974 |
|
1973-ban, tehát a gyár utolsó éveiben készült el Csepelen a sikeres P20 modell fejlesztett változata, a P21-es típus. A fontosabb módosítások a hajtórudak felső csapágyazásának tűgörgősre változtatására, a teleszkópvilla olajfolyásának megszüntetésére (és egyben gumiharmonikás kialakítására), a sebességmérő különálló elhelyezésére és a vázszerkezet szilárdságának javítására terjedtek ki. Tőkés piaci export céljára "Luxus" változat is készült a P21-ből. Ennél a típusnál már olyan szerelvények is megjelentek, mint a kormányon elhelyezett irányjelzők, a fordulatszámmérő, az oldaltáskák és a bukásvédő cső. A P21 típus gyártási mennyisége 1973-74 években összesen négyezer darab volt.
|
|
A Pannoniák utolsó nyilvános szereplése 1974 május elsején: elöl középen a P20-asok elképzelt utódja, a P24-es modell, fent a pódiumon az egyhengeres utód, a P11 egyetlen mintagépe | |