Vasaltbakancs
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Autk
 
Linkek
 
SZAVAZS!!!
NE MANIPULLD!A VLEMNYED KELL!CSAK EGYSZER SZAVAZZ! LGYSZI!!!!!!
MELYIKET TARTOD A LEGJOBB KOCSINAK?

ZSIGULI
WARTBURG
TRABANT
BARKAS
DACIA
UAZ,GAZ
CITROEN BX
VOLGA
SKODA
MOSZKVICS
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
-Pannnia

A magyar motorkerkpr gyrts rvid trtnete:


A magyar motorkerkpr-ipar sok vtizedes mltra tekint vissza. A felszabaduls utn a korbbi tapasztalatok felhasznlsval elkszltek a 100-as , a 125-s , a 250-es Csepelek, az 1950-es vek msodik felben pedig megjelentek a kzkedvelt robogk is. A hatvanas vek kzepig ,szinte mdosts nlkl gyrtott "nagy" T5-s Pannonia utn 1966 -ban megjelent a P10-es tmeneti szria. Innen csak pr lps az 1967 vgn bemutatott P20-as. Az elsõ vevõk
1968 teln vehettk birtokukba a rendkvl frge tsebessges modellt. Alighogy megindult a sorozatgyrts, mris j terveket szvgettek s valstottak meg a kisrleti mûhelyben. Ezek egyrszt a fut tpus "csiszolsra", msrszt alapvetõ mdostsokra vonatkoztak. gy jtt ltre a "flbevgott" P 175, ami valjban a P20 aljra s fele forgattystengelyre plt ,s 175 ccm-es hengerrel 14 LE-t teljestett. A hasonl mdon felptett ,kt hengeres , 324 ccm-es P 350 tpusjelzsû motor 7000-es fordulaton 32 LE-t rt el. A nagyremnyû , korszerû , dinamikus P-sorozat megjelense ,egyttal a hazai motorkerkpr-ipar hattydala is volt. Ugyanis 1975-ben , kzponti intzkedsre , megsznt a motorkerkpr-gyrts Magyarorszgon...

Pannnia TL (1954-1955)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 10 LE
Max.sebessg: 100 km/h
Fogyaszts: 3.6 l/100km
Pannnia TLT (1957-1958)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 12 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km
Pannnia TLF/59 (1958-1959)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 11 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km
Pannnia TLF (1959-1961)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 14 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km
Pannnia T1/T2 (1961-1964)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 14 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km
Pannnia TLB/T3/T4 (1960-1962)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 14 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km
Pannnia T5 (1964-1975)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 15-16 LE
Max.sebessg: 110-115 km/h
Fogyaszts: 4-4.2 l/100km
Pannnia T5 H (1967-1975)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 15-16 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: 3.8 l/100km
Pannnia T6 (1964-1967)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 16 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: 4.2 l/100km
Pannnia T7 (1964-1967)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 17 LE
Max.sebessg: 118 km/h
Fogyaszts: 4.5 l/100km
Pannnia T8 (1964-196?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18 LE
Max.sebessg: ? km/h
Fogyaszts: ? l/100km
Pannnia T9 (196?-196?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18 LE
Max.sebessg: 120 km/h
Fogyaszts: 4.2 l/100km
Pannnia P10 (1967-1973)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 16 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km
Pannnia P10 H (1967-1973)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4-4.2 l/100km
Pannnia P8 (196?-197?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 20 LE
Max.sebessg: 120 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km
Pannnia P9 (196?-197?)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 18.5 LE
Max.sebessg: 115 km/h
Fogyaszts: ? l/100km
Pannnia P20 (1968-1973)
Hengerek szma: 2
Henger rtartalom: 246 ccm
Teljestmny: 23 LE
Max.sebessg: 130 km/h
Fogyaszts: 4.5 l/100km
Pannnia P21 (1973-1975)
Hengerek szma: 2
Henger rtartalom: 246 ccm
Teljestmny: 20-22 LE
Max.sebessg: 120 km/h
Fogyaszts: 4.3 l/100km
Pannnia P12 (1974-1975)
Hengerek szma: 1
Henger rtartalom: 247 ccm
Teljestmny: 16.5 LE
Max.sebessg: 110 km/h
Fogyaszts: 4 l/100km

PANNNIA TL (msodik szris)

A kunhegyesi III. Nagy Bumm-on tallkoztunk a kvetkezõkben bemutatsra kerlõ 2. szris TL Pannnival s tulajdonosval.

Amint a fotkbl is jl kivehetõ egy kimondottan j llapot, kzel eredeti s legfõkpp nem vitrinben tartott mocijval, lbon rkezett tulajdonosa a tallkozra. A motor llapota jl tkrzi, a majd' mindennapi hasznlatot, mely szerintem nem felttlenl htrny mg egy ilyen koros gp esetben sem.

A cmbõl is kiderl, hogy a nevezett tpusnak kt vltozata kerlt a hazai piacra. Az elsõ szria a bemutatsra kerlõ gptõl legfõkpp a nyereg s a hts srvdõ kialaktsban tr el. Ezt a "sportos" s knyelmetlen megoldst vltotta fel a kpeken lthat, a ksõbbi tpusokra is jellemzõ kialakts.

A fotkon lthat mocin a legszembetûnõbb eredetisget rintõ hinyossg a htslmpa, melynek alkalmazsa a mindennapi hasznlatban elkerlhetetlen.

Kis tpus ismertetõ:

1954. j tpus motorkerkpr kerlt forgalomba. Ezzel j korszak kezdõdtt a hazai motorkerkpr gyrts trtnetben, a Pannnik korszaka.

A korabeli dokumentumok a kvetkezõ neveken emltik a tpust:

  • Csepel De Luxe 250
  • Csepel Pannnia 250 cm3 TL
  • Pannnia
A "TL" betûk jelentse "teleszkp-lengõvilla" jellsre szolglt (?).
A TL tpus a 250-es Csepel jelentõsen tovbbfejlesztett vltozata.
Az elõdbõl mindssze a motorblokk s a kipufogk maradtak meg, de megjegyzendõ, hogy a kuplung meghajtsa a fogaskerekes tttelrõl 3/8"-os lncra vltozott. Ebbõl addan - a fõtengely forgsirny vltozsa miatt - a lendkerkmgnes sem csereszabatos a megelõzõ tpusokkal.

Mûszaki adatok:

Ternai Z..: A MOTORKERKPR (1958.)
Gyrtmny: Csepel
Jelzse: De Luxe 250
Motor rendszere: Kttemû
Hengerek szma: 1
Furat: 68 mm
Lket: 68 mm
Hengerûrtartalom: 246 cm3
Sûrtsi viszony: 6,8:1
Teljestmny: 10 LE
Motorba val gyertya: Ignis N5
Motor olajzsi rendszere: Keverk, 1:20
Sebessgvlts: Lbbal
Sebessg fokozatok szma: 4
tttel a motor s a kerk kztt: 1:17,9   1:10,8 1:8,16 1:6,2
Elsõ kerk rugzsa: Teleszkp
Hts kerk rugzsa: Teleszkp (? Lengõvilla)
Gumimret: 3,25x19
Benzintartly ûrtartalma: 15 l (? >18 l)
Slya: 126 kg
Legnagyobb sebessg: 100 km/
zemanyagfogyaszts 100 km-re: 3,5 l
Egy LE-re esõ sly: 20 kg
Literteljestmny: 40,2 LE

PANNONIA TL, 247 cm3, 1955 

Mr megnnepeltk a PANNONIA mrkanv bevezetsnek flszzados vforduljt. A Csepeli Motorkerkprgyr tartalmas s sikeres felnttkornak kezdett jelentette 1954-ben az els PANNONIA tpus, a TL (teleszkp/lengvilla) gyrtsba vtele. Ez a modell mg sok rszletet megrztt eldjtl, a Csepel 250-tl. A tengelykapcsol meghajtst fogaskerkrl lncra cserltk, de a cseh gyrtmny Jikov porlaszt mg maradt. gy a motor teljestmnye is alig vltozott, 10,5 lert adott le 4600/min fordulaton. Ez kereken 100 km/ra vgsebessg elrsre volt elegend. A gp vzszerkezete a kezdeti hibk elhrtst kveten olyan strapabrnak s megbzhatnak sikerlt, hogy hossz veken t vltozatlan formban hasznostottk a tovbbi tpusvltozatokban. Az els idben a PANNONIA TL modell mg Csepel De Luxe matrickkal kerlt forgalomba.

PANNONIA TLT, 247 cm3, 1957 

A TL-alaptpus els lnyeges tovbbfejlesztsi llomsa a TLT-tpusvltozat gyrtsba vtele volt. Itt a msodik T-bet a hts meghajtlnc tokozott voltra utal, melyet a hts himba megfelel kialaktsval rtek el s melyre az akkori lncminsgek mellett igen nagy szksg volt. A motorkerkpr hasznlati komfortjt javtotta a ktoldali, eszttikus formj szerszmdoboz, kzlk egyik a 6-voltos akkumultort rejtette magban. Az import szerelvnyek kivltsnak fontos llomsai voltak a hazai gyrtmny, Amal-rendszer karburtor s a korbbi Hella fnyszrt helyettest, szintn hazai AVF termk.

PANNONIA TL-250F, 247 cm3, 1958 

Az 1958-tl gyrtott TLF vltozatnl (F=fejlesztett) a lnyeges elrelps a motor teljestmnynek javtsa volt 14 LE-re. A TLF volt a csepeliek legnagyobb darabszmban gyrtott tpusvltozata, exportra (elssorban a szovjet piacra) is sok kerlt bellk. A negyedmillis PANNONIA sorszm megjelense is ehhez a tpushoz kapcsoldik, mely 1963-ban kerlt le a gyrtsorrl. A TLF tpusjells valjban nem azonos tpusvltozatot takar, az rtkestsi helytl s a gyr bels lpseitl fggen eltr kivitel gpekkel tallkozhatunk. 1961-tl bevezetsre kerlt a T1 tpusjells hasznlata is, mely ksbb tovbbi tagokkal (T6, T7, T8, T9) folytatdott. Lnyeges llomsa volt az F-fejlesztseknek a 27 mm-es, hazai gyrts karburtorok bevezetse, mely az Egri Finomszerelvnygyrban hosszabb idre megalapozta motorkerkpr karburtorok megfelel minsg gyrtst.

PANNONIA TL-250/B, 247 cm3, 1962 

Hosszas bels vitk utn, ignyes luxusvltozatknt kszlt el 1958-ban a TLT tpus teljesen burkolt vltozata, a TLB modell a Csepeli Motorkerkprgyrban. Megfelel sznkombincival eszttikus ltvnyt mutatott, a motoros s utasa kls vdelmn ugyanakkor nem sokat segtett. Emiatt s a magasabb r miatt a teljes gyrtsi darabszm alig haladta meg a hromezer pldnyt. A burkolt Pannonia elsdlegesen az akkori NDK (Nmet Demokratikus Kztrsasg) piacra kszlt, gy tartalmazta az ott ignyelt motorikus fejlesztseket, pldul a korbban ltalnosan hasznlt lendkerkmgnes lecserlst 60 wattos, egyenram dinamra. A nagyobb motorteljestmny elrst a TLF tpusnl idkzben bevezetett 27 mm-es, dstszivattys karburtor alkalmazsa is segtette.

PANNONIA T5, 247 cm3, 1968 

Kls formban s szerkezeti rszletekben is tbb jdonsgot hoztak a Csepeli Motorkerkprgyrban 1964-tl gyrtott T5 (s az azt kvet) tpusvltozatok. A motorok teljestmnye az intenzv fejlesztmunknak ksznheten 16 (ksbb 18) LE-re ntt, lnyeges fordulatszm nvels nlkl. A kisebb mret ( 160 mm) kerkagy-fkdob konstrukcis kialaktsa lehetv tette a sokkal biztonsgosabb, egyenes fej kllk alkalmazst. A hts rugstagok elfesztst kt fokozatban llthatv tettk, igazodva a motorkerkpr egy- illetve ktszemlyes terhelshez. A T5 s ksr tpusvltozatai az 1964-es gyrtsbevezetstl a gyr bezrsig terjed tz v sorn a termelsi volumen tlnyom hnyadt alkottk. Az ves gyrtsi darabszm nemegyszer meghaladta a 30 ezer motorkerkprt.

PANNONIA T5-H, 247 cm3, 1970 

Fontos elrelpst jelentett a hatvanas vek msodik felben a csepeli motorkerkproknl a motor zajkibocstsnak cskkentse. A klfldi elrsokat kvetve a hazai tpus-jvhagysi elrsok is szigorodtak, ktelezv lett a zajszint minstse is. Kemny fejlesztsi munkt ignyelt a kttemeknl oly fontos dinamikus feltlts eredmnyeinek megrzse mellett egyrszt a kipufogsi zaj jelents cskkentse, msrszt a szvszaj-tompt hasznlatnak bevezetse. A "H" (halk) kiegszt betjells mindezek alkalmazsra utal itt s egyb csepeli tpusvltozatoknl is.

PANNONIA P10, 247 cm3, 1967 

A Csepeli Motorkerkprgyr fejleszti a kthengeres P20-as modellel prhuzamosan, annak tapasztalataira s egyes alkatrszeire alapozva, 1966-ban dolgoztk ki a P10 jelzs tpusvltozatot, amely a korbbi egyhengeres modellek (T5, stb.) tpusok utdjaknt volt hivatott a P20 egyhengeres "testvreknt" a piacon megjelenni. A nvelt htbordzat hengerekkel, a srtsi arnytl fggen 16 ill. 18 LE teljestmnyt lehetett elrni, mely 110-115 km/ vgsebessg elrst tette lehetv. A bevezetett mdostsok inkbb csak a motorkerkpr eszttikai megjelensre, pldul a benzintartly formja, szortkoztak. Az 1973-ig tart sorozatgyrts keretben tbb, mint 40 ezer P10-es motorkerkpr hagyta el a csepeli gyrat, dnt tbbsgk hazai piacon tallt gazdra.

PANNONIA P10H, 247 cm3, 1973 

A tpusjel kiegszt H-betje egyszeren a "halk" sz rvidtse, a modell azokban a szerkezeti rszletekben klnbzik a P10-es alaptpustl, melyek a hatsgi elrsokban akkor rvnyes maximlis zajszint elrst tettk lehetv. A vltozott szerkezet kipufogdobok mellett alapvet fontossg a szerszmdoboz "felldozsval" kialaktott szvszaj-tompt bevezetse volt. A zajszint mrse ugyanis gyors gzads kzben trtnt, melyre a csak lgszrvel szerelt motorok intenzv zajnvekedssel reagltak. A zajcskkents hatkony eszkzeinek a teljestmny cskkensben mrhet ra volt, ez azonban szmotteven nem rontotta le a motorkerkpr jellemzit (vgsebessg, fogyaszts).

PANNONIA P12, 247 cm3, 1974

A csepeli gyr egyhengeres tpussorozatnak utols tagja volt a P12 jellst visel modell, clja a T5H s a P10H modellek levltsa volt, elssorban a gyr fennmaradsi eslyeinek javtsa rdekben. Egyes szerkezeti rszleteit tovbb egysgestettk a P20 tpusval, pldul 18"-os kereket kapott ell-htul egyarnt s mr nagyobb hnyadban ptettek be manyag alkatrszeket. A motorok eszttikai megjelense, ksznheten a dsabb krmozsnak s a sznes (elssorban mlysrga) lakkozsnak, lnyegesen kedvezbb volt eldeinl. A tpus bevezetsnek, mely egyben a gyrts utols ve is volt, kzel 5000 pldnyt gyrtottak belle. Megjegyezzk, hogy klnsen gyors fejlesztsi munkval mg elkszlt az utols utni tpus, a P11 mintadarabja is, ennek gyrtsba vtelre - a csepeli vllalat tevkenysgnek felsbb utastsra trtnt beszntetse miatt - mr nem kerlhetett sor.

PANNONIA P20, 246 cm3, 1970 

A csepeliek s valamennyi motort szeret bszkesge volt s maradt ez a tpus. A hatvanas vek msodik felben trtnt nagylptk s egyben utols tpusvlts eredmnye egy kthengeres, 20 LE feletti teljestmny, tsebessges, 120 km/rt meghalad vgsebessg modell lett. A motorkerkpr jellemzi mindenben megfeleltek az akkori technikai sznvonalat meghatroz japn mrcnek, jllehet a gpek teljes egszben hazai beszlltk termkeibl lltak ssze, ami sok esetben rendkvli feladat el lltotta a fejlesztsrt s gyrtsrt felelsket. Sem a hazai, sem a krnyez "barti" orszgok trsadalmi-gazdasgi adottsgai akkoriban nem voltak sszhangban az igen korszer konstrukci s technika mindennapos hasznlatval, ezrt a vllalat szmra egyre nehezebb vlt a tpus sorozatgyrtmnyknt piacon tartsa. A teljes gyrtsi darabszm nem rte el a ht s flezres mennyisget.

PANNONIA P21, 246 cm3, 1974 

1973-ban, teht a gyr utols veiben kszlt el Csepelen a sikeres P20 modell fejlesztett vltozata, a P21-es tpus. A fontosabb mdostsok a hajtrudak fels csapgyazsnak tgrgsre vltoztatsra, a teleszkpvilla olajfolysnak megszntetsre (s egyben gumiharmoniks kialaktsra), a sebessgmr klnll elhelyezsre s a vzszerkezet szilrdsgnak javtsra terjedtek ki. Tks piaci export cljra "Luxus" vltozat is kszlt a P21-bl. Ennl a tpusnl mr olyan szerelvnyek is megjelentek, mint a kormnyon elhelyezett irnyjelzk, a fordulatszmmr, az oldaltskk s a buksvd cs. A P21 tpus gyrtsi mennyisge 1973-74 vekben sszesen ngyezer darab volt.

A Pannonik utols nyilvnos szereplse 1974 mjus elsejn: ell kzpen a P20-asok elkpzelt utdja, a P24-es modell, fent a pdiumon az egyhengeres utd, a P11 egyetlen mintagpe

 
Pontos Id:
 
Ltogatk szma
Induls: 2006-02-12
 
Trsalg (Chat)
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mein MZ
 
Motorok
 
KISS
 
About the site
Az oldal mretrl
Milyen gy a mrete?

J
Legyen nagyobb
Legyen kisebb
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG