Az Izs-zem trtnete
A jelenlegi IZHMASH Rt. trtnete a XVIII. szzadig nylik vissza, amikor Oroszorszg iparostsa megkezddtt. 1760-ban dntttek egy j vaszem ptsrl az Izs-foly mentn. A kvetkez ngy vben elkszltek az els gyrcsarnokok, valamint egy gt. A gt ptse nagy vllalkozsnak szmtott abban az idben. Az zem leginkbb horgonyokat gyrtott a kereskedelmi s a katonai flotta rszre, tovbb hengerelt lemezt is az admiralits ignyei szerint, amelyet ksbb az arhangelszki s az asztrahni hajgyrakban dolgoztak fl.
1807-ben I. Sndor cr parancsot adott Deryabin bnyamrnknek, hogy ltestsen egy fegyvergyrat az Uralban. Rvid kutakods utn az izsevszki vasmre esett a vlaszts. A jniusi parancs utn mg abban az vben megkezddtt a gyrts, amely a vros fejldshez is nagyban hozzjrult.
Az els t vben a termels meghaladta az vi 7.000 lfegyvert. 1874-ben a gyr berendezkedett a Berdan fegyverek gyrtsra, ksbb ttrtek a hres Mosin-tpusra. Ezek a fegyverek az orosz hadsereg ltalnosan alkalmazott tpusai, illetve elterjedt cllv s vadszpuskk voltak. Az els vilghbor alatt a gyr msfl milli puskt gyrtott, ez a szm a Nagy Honvd hbor idejn 11 millira emelkedett.
1947-ben j idszmts kezddtt az izsevszki gyrban a Kalasnyikov karablyok gyrtsba vtelvel, majd ksbb a Dragunov mesterlvsz fegyverekkel. Ezeket a tpusokat a Magyar Honvdsgben (Nphadsereg) is hasznljk.
A kt hbor kzti idszakban j profillal bvult a gyr feladatkre, ugyanis - a fejlett ipari vilghoz kpest j harminc v lemaradssal - 1927-ben elkezddtt a motorkerkpr-gyrts.
A motorok
Nhny hamvba holt ksrlettl eltekintve Izsevszkben hoztk ltre az els tervezirodt, s gyrat, ahol elksztettek kt darab, hosszanti ftengelyes, teht keresztben elhelyezett V2-es (Guzzi-elrendezs, ikerhengeres), 1200 kcm-es, 24 lers, ngytem blokkal hajtott, hromsebessges, lemezvzas s kardnhajtsos prototpust Izs-1 s Izs-2 nven. A Vlagyimir Mozsarov fkosntruktr nevvel fmjelzett motorok klnlegessge volt, hogy a vzszerkezet als rsze egyben hangtomptknt is szolglt. Ksbb elkszlt az Izs-3-as, a korabeli Neanderhez hasonl motorkerkpr prototpusa, valamint az Izs-4 s Izs-5 jelzs, knny, kismotorok prbapldnya is, de a fentiek kzl egy sem rte meg a szriagyrtst, fejlesztsk 1929-ig lezrdott.
Az els nagy teljestmny tpusok utn az gyr vezetse kisebb motorok gyrtst hatrozta el, hogy a tmeggyrtst egyszerstsk. A '30-as vek els tmeggyrts szovjet motorkerkprja az L-300-as volt, amelynek gyrtst a Vrs Oktber zem kezdte el, majd az Izs folytatta. Ez a tpus az 1929-es DKW E-300-as, kthengeres, 7 lers motor msolata volt, 80 km/h-s vgsebessggel. Ez volt az els Izs-jelleg motorkerkpr, amely mr magn viselte a DKW s Adler tpusok jellegzetessgeit. Ezt kvette az IZS-8-as, majd az 1951-tl gyrtott 49-es, amely ht v alatt tbb, mint flmilli pldnyban kszlt el.
Mozsarov s tervezcsapata Leningrdba kltztt, ahol ltrehoztk az orosz trsadalom ignyeit telibe tall kzepes mret L-300-as tpust. Ez a kttem, 293 kcm-es, hat s fl lers motorkerkpr hasonltott a kor DKW-ihoz. Az els huszont pldny 1930 szeptemberben elkszlt, majd egy hnappal ksbb megkezddtt a szriagyrts. A klnleges, tarajosdugattys, a henger mellett kialaktott tgulteres kialaktssal hajtott motorkerkprt 1933-tl az izsevszki aclgyrban is kszteni kezdtk Izs-7 mrkejelzssel. Ksbb Izs-8 s Izs 9 megjellssel is gyrtottak az zemben motorkerkprokat, amelyeket az Izs-7 alvltozatainak tekinthetnk. Az Izs-8 a 4,5-rl 5,8-ra emelt kompressziviszonya rvn mr nyolc lers volt, mg az Izs-9-nl 350 kcm-re emeltk a lkettrfogatot, gy a teljestmnyt sikerlt tz lerre fokozni. Az Izs-7 gyrtsnak els vben, 1933-ban egy nehz motorkerkpr fejlesztse is megkezddtt Izsevszkben. Az amerikai tpusokhoz hasonlan hosszban elredezett V2-es motor hajtotta ezt a 750 kcm-es, lemezvills gpet. A prbapldnyokat NATI-A750 jelzssel lttk el, de amikor a sorozatgyrts 1935-ben a podolszki gyrban megkezddtt, mr PMZ-A750 kddal kerltek forgalomba. Izsevszkben a hbor els veiben tovbb folytatdott a fejleszts, pldul 1941-ben mg megkezdtk az Izs-12 jel, 348 kcm-es, 13,5 LE-s, ngytem tpus gyrtst, amit azonban a haditermelsre val tlls miatt hetekkel ksbb beszntettek. t vnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a hbors jvttelknt a DKW-gyrbl elhozott gpekkel 1946 februrjban jrainduljon Izsevszkben a motorkerkprgyrts. Az els modell a merevvzas, ell trapzvills IZS-350 volt, ami az utols csavarig megegyezett a DKW-NZ350-essel, teht klnleges lgszrvel, kzi- s lbkapcsols vltval, s laposprofiol srvdkkel szereltk fl. A krnikus nyersanyaghiny miatt a nmetek a hbor alatt a srlkenyebb, s nehezebb ntttvas blokkra trtek t az NZ350-esnl, de szerencsre a Izs 350-et mr ismt alumnium blokkal ksztettk - a katonai szerelvnyek, s a j nyersanyag rendkvl tartss tette a motorkerkprokat.
Az Izs-49 nem j motorkerkpr, csak az Izs-350 korszerstett vltozata volt. A mechanikai rszleteket rintetlenl hagytk, csupn a vzat mdostottk az j els- s hts futm befogadshoz. Ekkor kerlt az Izsre hidraulikus csillapts, 140 mm hosszan rugz els teleszkpvilla, valamint a bakteleszkp s a lengvilla kzti tmenetet tkrz rvid teleszkpos, vagy vezetvills kombincij hts futm. A 49-es tpust 1957 vgig gyrtottk, ekkor vette t helyt az Izs 56-os, amelyet mr jabb motorral, s lengkaros hts villval gyrtottak. Ebbl a tpusbl fejlesztettk ki 1962-re a Planeta 350-est, aminek elnevezse az orosz rhajzs sikereinek llt emlket. A Planeta tpust egszen az 1980-as vek vgig gyrtottk. A Planeta Sport vltozat a szria 20 LE helyett 32 lert teljestett, maximum sebessge 140 km/ra. Ez a tpus a Mikuni karburtorral a keleti blokk ifjainak lma volt. A Planeta tpusok nyugaton szinte ismeretlenek, annak ellenre, hogy majdnem 1.200.000 pldnyban kszlt 1962 s 1971 kztt, a ksbbi tpusokrl nincs adatunk.
A 350 kcm-es, ikerhengeres Jupiter tpust az '50-es, '60-as vek nmet Adler tpusai inspirltk, ezrt kevsb idejtmlt, mint az egyhengeres Planeta. A '70-es vekbl szrmaz "344-A" versenymodell teljetmnyt 36 LE-re tornztk fel, gy sebessge megkzeltette a 180 Km/h-t.
Az IZS 350 57-K motocross/enduro vltozat - br nem mutatott tl nagy eltrst a szriavltozattl - csak kevesek kivltsga volt. A motor vgsebessge 155 km/h.
|