Csepel 100/48 Jurek Aurl s csapata hossz tvon sikeres, a tovbbi fejlesztsekhez j alapot nyjt konstrukcit alkotott a 100-as Csepellel. Az egyszer, de megbzhat szerkezet elnyeit szmos versenyeredmny is bizonytotta. |
 Fot: Marti fotgyjtemny
|
CSEPEL (TURN) 86 cm3, 1937 |

|
A csepeli Weiss Manfrd Mvekben az 1929-es gazdasgi vilgvlsgot kveten az olcs kismotorkerkprok intenzv fejlesztshez s gyrtshoz lttak hozz. Az 1936 elejn megszletett, 86 cm3-es TURN segdmotoros kerkpr mr hinytalanul megfelelt azoknak a korabeli hatsgi elrsoknak, melyek az egyszer s olcs zemeltetst lehetv tettk. A kzel 2 lers, 50 km/ vgsebessg, egyszeren csak "srga-fekete, illetve szivartankos"-nak nevezett kis gpbl 1937-ig kzel ktszz pldny kszlt el. A motor hengert ntttvasbl gyrtottk, sebessgvltja nem volt. Els rugzsa, egyezen a korbbi szvtankosval, Pendel-rendszer, a villa elre-htra csuklott rugzs kzben.
CSEPEL WM 98, 98 cm3, 1942 |

|
A Weiss Manfrd gyr kismotor programjnak sikeres tagja volt az 1939-ben gyrtsba vett, kls megjelense alapjn "nikkel- (ezst-) tankos"-nak nevezett, sebessgvlt nlkli segdmotorkerkpr. A korbbi, ntttvasbl kszlt zskhenger helyett mr v-perselyes knnyfmhengert alkalmaztak, de a dugatty mg az akkori technolginak megfelel tarajos kivitelben kszlt. Ksbb ktfokozat sebessgvltt is fel lehetett szerelni a kis jrmre, st a Pauliny-cg teleszkpos els villt is gyrtott hozz. A tpus plyafutsnak, hasonlan ms gyrtmnyokhoz, a msodik vilghbor kitrse vetett vget.
|
CSEPEL 100/48, 98 cm3, 1948 |

|
Jurek Aurl s Jurek Jen csapata hossz tvon sikeres konstrukcit hvott letre a CSEPEL 100-as tpus 1947-48 vekben trtnt megalkotsval. A maga idejben korszer kismotorkerkpron alkalmazott mszaki megoldsok nem klfldi mintk msolatai, a rszletek legtbb terleten meghaladtk a korbbi "CSEPEL TRA" jellemzit. j henger, j forgattyshz, jobb motorbepts, hromfokozat, lbkapcsolsos sebessgvlt, kedvez eszttikai megjelens. A 3 LE-t meghalad motorteljestmnnyel 75 km/rs sebessget lehetett elrni. A megbzhat mkdst nem csak a kedvez piaci fogadtats, de szmos hazai versenyeredmny is bizonytotta.
|
CSEPEL 125/49, 123 cm3, 1949 |

|
A CSEPEL 100-as sikeres bemutatkozst kveten, a sportbeli kategria-besorolsnak megfelelen, rvid idn bell megszletett a nagyobb, nyolcadliteres testvr. A 100-asbl felfrt ngyzetes (54x54 mm) motor teljestmnye elrte a 4,5 lert, a motorkerkpr teljes tmege 65 kg volt. Els rugzsknt maradt a jl bevlt, olcs, kzpontrugs, paralellogramma-megvezets lemezvilla, a hts kerk mg rugzatlan volt. Ebben a formban hrom ven t gyrtottk a kzkedvelt tpust a csepeli gyrban. A tpusjelzs a naptri vet kvette: 125/48, 125/49. Az ves gyrtsi mennyisg 10 ezer darab krl alakult |
CSEPEL 125/50, 123 cm3, 1950 |

|
A 125-s Csepelek nagyobb menetsebessge s az akkor is gyenge llapot hazai utak halaszthatatlann tettk a tpus rugzsnak javtst. Ennek a clkitzsnek els lpse volt a kzpontrugs lemezvilla lecserlse a motorkerkproknl ltalnosan teret hdtott teleszkpvillra. A hts kerk ekkor mg rugzs nlkli maradt, gy ez a tpusvltozat csak rvid ideig maradt gyrtsban, a kvetkez vben tadva helyt az ell-htul teleszkpos konstrukcinak. Egyb szerkezeti rszekben ez a tpusvltozat megegyezett a 125 cm3-es alapmodellel.
|
CSEPEL 125/T (125/51), 123 cm3, 1953 |

|
A tpusjel T-betje utal arra, hogy ennl a modellnl mr a hts kereket is teleszkpos rugzssal vezettk meg, vget vetve ezzel a hazai motorkerkprok tbb vtizedes, rugzs nlkli konstrukcijnak. Megjegyezzk, hogy a rugzott hts kerk teleszkpos megvezetse csak tmenetileg volt gyakorlat a motorkerkprok szerkesztsnl, ksbb mindentt a lengvills konstrukci vlt ltalnoss. Mindez kls megjelensben is j formt jelentett, br a motorblokk s a lengnyereg mg vltozatlan kivitelben maradt a Csepelen 1951-54 vekben gyrtott 125-sknl. 1955-tl vglegesen a Danuvia Szerszm- s Kszlkgyrba kerlt t a kisebb kategriba tartoz motorok gyrtsa.
|
CSEPEL 125/D, 123 cm3, 1955 |

|
Az els-hts teleszkpos, nyolcadliteres D-Csepelek konstrukcija tlnyom hnyadban megegyezett a csepeli gyrtsban maradt T-modellvel, gyrtsuk azonban 1955-tl a haditermkeket is gyrt Danuvia Szerszm- s Kszlkgyrban trtnt (erre utal a D-betjells). Az egyhengeres, kttem, 4,5 lers motort 18 mm-es karburtorral s lendkerkmgneses gyjtssal szereltk. A lbkapcsols, 3-fokozat vltval a jrm vgsebessge 80 km/ volt. A tpustvtelbl szrmaz problmk kikszblsre kt vi gyrtst kveten sajt fejleszts tpusvltozatra trt t a Danuvia-gyr.
|
CSEPEL 250, 246 cm3, 1953 |

|
A kisebb hengerrtartalm tpusokat mr 1950-ben kvette a negyedliteres modell, a CSEPEL 250-es kialaktsa s sorozatgyrtsba vtele. Az els vltozat ikerdugattys motorral kszlt, kihasznlva a szv s kipufog rsek elklntett vezrlsbl szrmaz nyomatki elnyket. A kttem Puch gyrtmnyoknl jl bevlt megolds Csepelen rvid let volt, hamarosan egydugattysra vltoztattk a negyedliteres Csepelt, hossz tvra megalapozva ezzel a csepeli gyr fejlesztsi koncepcijt. Az 1951-tl gyrtott tpus 11 LE-s volt, ngyfokozat sebessgvltval, Bosch lendkerkmgnessel, 24 mm-es Jikov porlasztval, ers blcsvzzal, ell-htul teleszkpos rugzssal, de mg az akkor hagyomnyos, rugzott lengnyereggel. A konstrukci kialaktsa s az import szerelvnyek alkalmazsa elssorban az export piacokat clozta meg.
| | |